کاهش خطر بیماریهای قلبی عروقی با مصرف آجیل های درختی

 20 نوامبر 2015- یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که خوردن آجیل های درختی مانند گردو به کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی-عروقی کمک می کند. نتایج این تحقیق در مجله ی آمریکایی Clinical Nutritionمنتشر شد.

محققان سازمان تحقیقات علوم زندگی با بررسی 61 کارآزمایی کنترل دار در مورد تأثیر آجیل های درختی بر سلامت قلب و عروق، دریافتند که مصرف آجیل های درختی می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد.

درمطالعات قبلی به ارتباط مصرف گردو با بهبود سلامت مغز، کاهش کلسترول LDLو کاهش فشار خون اشاره شده است. دوز آجیل مصرفی در این تحقیقات بین 5 تا 100 گرم بود و بیشتر شرکت کنندگان رژیم های تغذیه ای معمول خود را دنبال می کردند. از 61 کارآزمایی مذکور، در21 کارآزمایی تاثیرات مصرف گردو، بررسی شده بود.

 نویسنده ی این مقاله پرفسور Falkمی گوید: مصرف آجیل های درختی سبب کاهش کلسترول تام، کلسترول LDLو تری گلیسیرید می شود، علاوه بر این، آجیل های درختی می توانند به کنترل ApoBکه پروتئین  اصلی درکلسترول LDLمی باشد،کمک کنند. مصرف حداقل دو وعده ( دو اونس = 56.8گرم) آجیل درختی در روز دارای اثراتی قوی بر کلسترول تام  و کلسترول LDLاست. بیماری قلبی یکی از عوارض شایع  دیابت است و کاهش کلسترول تام و کلسترول LDLبه کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی  کمک می کند.

پرفسور Falkمی گوید: نتایج این بازنگری از شواهد درحال رشد در مورد تأثیر مصرف آجیل های درختی مانند گردو بر کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی-عروقی حمایت می کند. آجیل های درختی حاوی مواد مغذی نظیر چربیهای غیراشباع، پروتئین، ویتامین ها و موادمعدنی هستند. گردو تنها  آجیلی است که حاوی مقادیر قابل توجهی  آلفا لینوئیک اسید (2.5گرم در هر اونس گردو) می باشد، اسید چرب ALAفرم گیاهی اسید چرب امگا 3 است. از جمله سایر مزایای مصرف گردو می توان به وجود مقادیر زیادی فیبر(دو گرم درهر اونس) و مقادیر زیادی پروتئین (4 گرم  درهر اونس) اشاره کرد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/nov/tree-nut-consumption-could-reduce-risk-of-cardiovascular-disease,-study-suggests-93479993.html